Aliqua laboris adipisicing consectetur ex sunt duis eu non id aliqua sit duis. Ipsum minim ullamco exercitation est…

Get In Touch

Dramatyczny koniec dla samochodów spalinowych w Unii Europejskiej: Co się zmienia do 2035 roku?

admin By admin 15 maja 2023

Unia Europejska zdecydowała. W przyszłości nie będzie miejsca dla samochodów z silnikami spalinowymi na jej terytorium. Parlament Europejski głosami swoich posłów przyjął kontrowersyjne przepisy, które mają na celu wprowadzenie całkowitego zakazu sprzedaży nowych pojazdów emitujących dwutlenek węgla do 2035 roku. Wszystko to w ramach ogromnego planu zwanego “Fit for 55” https://autogaleria.pl/elektromobilnosc-floty/. Czy to oznacza koniec motoryzacji, jaką znamy? Przekonajmy się.

1. Ostateczny cios dla silników spalinowych

a. Parlament Europejski przegłosowuje kontrowersyjne zmiany

Parlament Europejski postanowił przyjąć propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą wprowadzenia zerowej emisji z nowych samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20180920STO14027/redukcja-emisji-co2-z-samochodow-osobowych-i-dostawczych-wyjasniamy-nowe-cele. W wyniku przeprowadzonego głosowania, większość europosłów opowiedziała się za wprowadzeniem drastycznych ograniczeń dla samochodów spalinowych. W rezultacie, już za niecałe dwie dekady, nowe auta z silnikami benzynowymi czy diesla nie będą mogły być sprzedawane w krajach Unii Europejskiej.

b. Skutki dla rynku motoryzacyjnego

Wprowadzenie takich przepisów może oznaczać ogromne zmiany dla rynku motoryzacyjnego. Producenci samochodów będą musieli przyspieszyć proces elektryfikacji swojej oferty, aby nadążyć za unijnymi wymogami. Ponadto, wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych może wpłynąć na wartość istniejących pojazdów tego typu. Trudno przewidzieć, czy ich ceny spadną, czy wręcz przeciwnie – niektore modele staną się rzadkimi klasykami, których wartość gwałtownie wzrośnie.

c. Wpływ na ceny paliw

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych może również wpłynąć na ceny paliw. Istnieje ryzyko, że “sok z dinozaurów” zdrożeje, a jego cena może przekroczyć nawet 10-14 złotych za litr. Wszystko to może wpłynąć na ogólną sytuację na rynku paliw i motoryzacyjnym.

2. Co się stanie z istniejącymi samochodami spalinowymi?

a. Czy nadal będzie można nimi jeździć?

Mimo wprowadzenia nowych przepisów, istniejące samochody spalinowe nie znikną z rynku. Według eurodeputowanego Jana Huitemy https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=360761996193121, autorem sprawozdania na temat zmiany unijnych norm CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, obecne samochody spalinowe nie zostaną objęte zakazem. Oznacza to, że ich właściciele będą mogli nadal korzystać z nich do końca okresu eksploatacji.

b. Czy będą dostępne paliwa?

Tak, paliwa dla samochodów spalinowych będą nadal dostępne. Jednak warto zwrócić uwagę, że całkowite koszty posiadania takiego pojazdu, wliczając koszty paliwa, konserwacji, zakupu, czy ubezpieczenia, mogą wzrosnąć.

3. Samochody o zerowej emisji CO2 – przyszłość motoryzacji

a. Elektryczne czy wodorowe?

Najsilniejsza tendencja to pojazdy z napędem akumulatorowym. Dzieje się tak, ponieważ ich całkowity koszt posiadania jest niższy niż w przypadku alternatyw, takich jak paliwo wodorowe czy e-paliwa. Elektryczne samochody wymagają również mniej konserwacji, co dodatkowo obniża koszty ich eksploatacji.

b. Kwestia infrastruktury

Jednym z głównych wyzwań związanych z przejściem na samochody o zerowej emisji CO2 jest rozbudowa infrastruktury. W obecnej sytuacji istnieje niewystarczająca liczba stacji ładowania elektrycznego czy tankowania wodoru. Unia Europejska już podjęła decyzję o inwestycjach w infrastrukturę paliw alternatywnych https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/economy/20221013STO43019/alternatywne-paliwa-do-samochodow-jak-zwiekszyc-ich-wykorzystanie, aby zachęcić do korzystania z samochodów o zerowej emisji CO2.

4. Co z pojazdami napędzanymi e-paliwami?

a. Innowacyjne rozwiązanie dla samochodów spalinowych

E-paliwa, czyli syntetyczne paliwa wytwarzane z dwutlenku węgla i wodoru, mogą być alternatywą dla tradycyjnych paliw ropopochodnych. Chociaż ich produkcja wciąż opiera się na eksperymentalnych technologiach, to jednak istnieje szansa, że w przyszłości staną się one bardziej dostępne dla producentów samochodów spalinowych.

b. Parlament Europejski odrzuca poprawkę dotyczącą e-paliw

Niestety, Parlament Europejski odrzucił poprawkę https://www.europarl.europa.eu/news/pl/press-room/20230210IPR74715/gotowi-na-55-zero-emisji-co2-z-nowych-samochodow-osobowych-i-dostawczych-w-2035, która pozwoliłaby producentom samochodów na zakup kredytów na e-paliwa. W rezultacie, niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne VDA próbowało bezskutecznie wpłynąć na ustawodawców, aby odrzucili cel na rok 2035.

5. Co z małoseryjnymi producentami samochodów?

a. Wyjątki dla manufaktur

Unijne przepisy przewidują wyjątki dla producentów samochodów małoseryjnych. Firmy, które dostarczają mniej niż 10 000 aut rocznie, będą mogły ominąć ograniczenia dotyczące emisji spalin. Oznacza to, że ekskluzywne marki takie jak Ferrari czy Lamborghini, choć również będą musiały zmierzyć się z elektryfikacją, to jednak nadal będą miały możliwość produkcji i sprzedaży samochodów o tradycyjnych jednostkach napędowych.

6. Krytyka planów Unii Europejskiej

a. Obawy o utratę miejsc pracy

Nie wszyscy w Unii Europejskiej są zadowoleni z planów wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Konserwatywna Europejska Partia Ludowa oraz inne prawicowe ugrupowania próbowały złagodzić zakaz, argumentując obawami związanymi z potencjalną utratą miejsc pracy w branży motoryzacyjnej.

b. Stowarzyszenie motoryzacyjne VDA

Niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne VDA również krytykuje plany Unii Europejskiej. Ich zdaniem, penalizacja alternatywnych paliw jest przedwczesna, biorąc pod uwagę niepewny rozwój infrastruktury ładowania. Z tego powodu, próbowali wpłynąć na ustawodawców, aby odrzucili cel na rok 2035.

7. Co z istniejącymi samochodami spalinowymi po 2035 roku?

a. Rejestracja używanych samochodów spalinowych

Po 2035 roku wciąż będzie można jeździć istniejącymi samochodami spalinowymi oraz rejestrować używane pojazdy tego typu. Zakaz wprowadzony przez Unię Europejską dotyczy jedynie sprzedaży nowych samochodów emitujących dwutlenek węgla.

b. Dostępność paliw dla samochodów spalinowych

Pomimo wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych, istnieje przekonanie, że na stacjach benzynowych wciąż będzie można kupić paliwa produkowane z ropy naftowej, nawet po 2035 roku. Większość ciężarowek i autobusów będzie nadal napędzana silnikami spalinowymi, co oznacza, że paliwa dla samochodów spalinowych będą nadal dostępne.

8. Jak wpłyną przepisy Unii Europejskiej na polski rynek?

a. Polska droga do elektromobilności

Polska, jako kraj członkowski Unii Europejskiej, również będzie musiała dostosować się do nowych przepisów dotyczących emisji spalin. Oznacza to, że w ciągu najbliższych lat będziemy musieli zainwestować w rozwój elektromobilności, aby nadążyć za unijnymi wymogami.

b. Wyzwania dla polskiego rynku motoryzacyjnego

Nowe przepisy Unii Europejskiej będą miały wpływ na polski rynek motoryzacyjny. Produkcja i sprzedaż samochodów spalinowych będą musiały zostać zastąpione przez pojazdy o zerowej emisji CO2. Wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych może także wpłynąć na wartość istniejących pojazdów tego typu oraz na ceny paliw w Polsce.

9. Inwestycje w infrastrukturę ładowania i alternatywne paliwa

a. Rozwój infrastruktury ładowania

W związku z wprowadzeniem zakazu sprzedaży nowych samochodów emitujących dwutlenek węgla, Unia Europejska zobowiązała kraje członkowskie do zainstalowania milionów ładowarek dla pojazdów elektrycznych. Inwestycje te mają zachęcić do korzystania z samochodów o zerowej emisji CO2 oraz wspierać rozwój elektromobilności.

b. Inwestycje w alternatywne paliwa

Oprócz inwestowania w infrastrukturę ładowania, Unia Europejska będzie musiała również zainwestować w rozwój alternatywnych paliw, takich jak e-paliwa czy paliwo wodorowe. Wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych może przyczynić się do przyspieszenia rozwoju tych technologii oraz do obniżenia kosztów ich produkcji.

10. Czy to rzeczywiście koniec dla samochodów spalinowych?

a. Wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych

Chociaż Unia Europejska postanowiła wprowadzić zakaz sprzedaży nowych samochodów emitujących dwutlenek węgla, to jednak nie oznacza to całkowitego końca dla samochodów spalinowych. Istniejące pojazdy tego typu wciąż będą mogły być eksploatowane, a ich właściciele będą mogli korzystać z paliw produkowanych z ropy naftowej.

b. Możliwość adaptacji producentów samochodów

Mimo wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych, producenci samochodów mają jeszcze czas na dostosowanie się do unijnych wymogów. Mogą oni zainwestować w rozwój elektromobilności oraz w produkcję pojazdów zasilanych e-paliwami czy paliwem wodorowym. Tym samym, samochody spalinowe nadal będą miały swoje miejsce na rynku, chociaż w zmienionej formie.

c. Przyszłość motoryzacji w Europie

Wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów emitujących dwutlenek węgla będzie miało znaczący wpływ na przyszłość motoryzacji w Europie. Choć może to oznaczać koniec dominacji silników spalinowych, to jednak otwiera nowe możliwości dla rozwoju elektromobilności oraz innowacyjnych technologii napędowych. W końcu, może to być początek nowego, bardziej zrównoważonego podejścia do transportu na Starym Kontynencie.