Miliarder Yvon Chouinard, twórca i właściciel popularnej marki Patagonia zdecydował się oddać swoje udziały w firmie. Powędrują one do specjalnego funduszu i organizacji non-profit, a zyski, które nie będą inwestowane w markę Patagonia przeznaczone zostaną na ochronę środowiska.
Patagonia to firma odzieżowa będąca ewenementem na skalę światową. Jej twórca – Amerykanin Yvon Chouinard – stworzył ją, aby produkować sprzęt i odzież turystyczną dla takich osób jak on (sam jest zapalonym wspinaczem górskim). Marka generuje obecnie 1,5 miliarda dolarów dochodów rocznie.
Popularna Patagonia słynie ze swojego prośrodowiskowego nastawienia, m.in. regularnie przekazując datki na rzecz ochrony Ziemi. Od założenia firmy w 1973 roku na ten cel powędrowało już co najmniej kilkadziesiąt milionów dolarów.
Patagonia odda 100 mln rocznie na ratowanie Ziemi
Teraz amerykańska firma poszła o krok dalej. Rodzina właściciela zdecydowała się przekazać większość udziałów dwóm podmiotom: Patagonia Purpose Trust i Holdfast Collective. Pierwszy z nich to zarząd, który będzie dbał o misję i zachowanie wartości firmy. Posiada tylko 2 proc. akcji, ale to od niego będą zależeć wszystkie strategiczne decyzje.
Z kolei Holdfast Collective (posiadający 98 proc. akcji) to organizacja non-profit, która zajmie się ochroną środowiska. Każdego roku pieniądze zarobione przez Patagonię, których firma nie wykorzysta na inwestycje będą wypłacane jako dywidenda właśnie dla Holdfast Collective. Mowa tu o kwotach rzędu 100 milionów dolarów rocznie.
“Czynimy Ziemię naszą jedyną akcjonariuszką”
Miliony dolarów zarobione na odzieży Patagonia dzięki nowoutworzonej organizacji zostaną przeznaczone m.in. na ochronę bioróżnorodności i walkę z kryzysem klimatycznym.
– Zamiast zarabiać na naturze i zamieniać ją w bogactwa, wykorzystamy majątek, który generuje Patagonia do ochrony jego źródła. Czynimy Ziemię naszą jedyną akcjonariuszką. Jestem śmiertelnie poważny jeśli chodzi o ratowanie tej planety – mówi właściciel marki Patagonia Yvon Chouinard.